ZigaForm version 5.7.6
010 206 3090

Mitä tietoja laskussa pitää olla?

Laskulle tulee merkitä tietyt tiedot, jotka määrätään arvonlisäverolaissa. Lasku antaa tietoja siitä miten myyjä käsittelee arvonlisäveroa, toimii ostajan vähennysoikeuden todisteena ja mahdollistaa verovalvonnan.

Laskussa tulee olla:

  • Laskun antamispäivä
  • Juokseva tunniste eli laskun numero
  • Myyjän arvonlisäverotunniste*
  • Ostajan arvonlisäverotunniste, kun käännetty arvonlisäverovelvollisuus tai tavaran yhteisömyynti
  • Myyjän ja ostajan nimi ja osoite
  • Myydyn tavaran tai palvelun luonne ja määrä sekä palveluiden laajuus ja laji
  • Tavaroiden toimituspäivä, palveluiden suorituspäivä tai ennakkomaksun maksupäivä
  • Maksuehto
  • Yrityksesi pankkitilin numero
  • Laskun viitenumero
  • Veron peruste verokannoittain
  • Yksikköhinta ilman veroa
  • Veron määrä
  • Merkintä myynnin verottomuudesta tai viittaus kyseiseen säännökseen tai merkintä ostajan verovelvollisuudesta ”käännetty verovelvollisuus”
  • Mahdolliset hyvitykset ja alennukset
  • Muutoslaskussa viittaus aiempaan laskuun

 (Laskutusvaatimukset arvonlisäverotuksessa – Vero.fi)

Kuinka laskutan?

Laskun antamiselle ei ole muutamia poikkeuksia lukuunottamatta arvonlisäverolaissa määritelty määräaikaa. Kuitenkin nopea ja täsmällinen laskun lähettäminen antaa yrityksestäsi luotettavan sekä ammattimaisen kuvan. Ripeä toiminta pitää myös yrityksesi kassavirran tasapainossa.

Lasku voi olla esimerkiksi perinteinen paperilasku, sähköpostitse toimitettu PDF-lasku tai verkkolasku. Huhtikuusta 2020 lähtien yrityksille asetettiin velvollisuus toimittaa lasku verkkolaskuna vastaanottajan niin pyytäessä. Lue aikaisempi artikkelimme verkkolaskulain muutoksesta, jos aihe ei ole vielä tuttu!

Selvää säästöä automaatiolla

Nykyaikainen ja kustannustehokas tapa hallinnoida laskutusta on panostaa sähköiseen laskutusjärjestelmään, joka generoi laskut halutussa muodossa järjestelmään syötettyjen tietojen perusteella. Käytännössä järjestelmään tallennetaan siis kertaalleen kunkin asiakkaan tiedot sekä myytävien tuotteiden ja palveluiden tiedot. Jatkossa laskujen muodostaminen käy vaivattomasti.

Automaatio pitää huolen, että laskut arkistoidaan asianmukaisesti, lähetys automatisoidaan rajapintojen kautta, sekä tiedot päivittyvät kirjanpitoon ilman näppäilyvirheitä. Järjestelmätoimittaja seuraa jatkuvasti laskustandardien muutoksia ja päivittää ohjelmiston niitä vastaavaksi.

Billentiksen vuonna 2016 julkaiseman raportin mukaan sähköinen laskutus säästää yrityksen laskujen käsittelykuluja jopa 64 % myyntilaskutuksessa ja 59 % ostolaskutuksessa. Euromääräinen säästö per myyntilasku on 6,60 € ja ostolaskuissa jopa 11,20 € per lasku.

Ketteryyttä myynti- ja ostolaskutukseen

Redoflow® Taloushallinto on kehittämämme Redoflow-toiminnanohjausjärjestelmään yhteensopiva moduuli, jonka avulla otat yrityksesi numerot haltuun kertaheitolla. Se yhdistää kirjanpidon, myynnin, ostojen, varaston ja asiakasvuorovaikutusten tiedot. Näin olet koko ajan selvillä siitä, kuinka yritykselläsi menee ja mihin suuntaan liiketoimintasi kehittyy. Redoflow Taloushallinto koostuu neljästä sovelluksesta, joita ovat myynti- ja ostolaskutus, varastonhallinta sekä tuotanto.

Ottamalla käyttöön Redoflow myynti- ja ostolaskutuksen voit olla varma, että laskujen käsittely sujuu nopeasti ja vaivattomasti. Kysy lisää!